سه‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: کارگردان نمایش «اندر هدایت نسل جوان» با اشاره به ویژگی های این نمایش عنوان کرد بیشتر از قاب بندی های متفاوت، اتمسفر موجود در متن و انتقال درست آن به مخاطب برایش اهمیت داشته است.

نمایش

به گزارش مهر؛‌محمد محقق منتظری کارگردان نمایش «اندر هدایت نسل جوان» گفت: نمایش «اندر هدایت نسل جوان» ۱۹ تیرماه اجرای خود را در تماشاخانه «مکتب تهران» آغاز کرده است. این اثر نمایشی پیش از این برنده لوح تقدیر کارگردانی از شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی شده و همچنین به صورت نمایشنامه خوانی نیز اجرا داشته است.

وی درباره مضمون این اثر نمایشی توضیح داد: این نمایش روایت داستان زندگی چهار آدم مختلف در یک کوپه قطار است. در حقیقت می توان هرکدام از این انسان ها را نماینده یک نسل یا دیدگاه مختلف در جامعه دانست. در این نمایش زندگی افراد مختلف جامعه با همه تناقض ها، افکار و ایده هایی که دارند به تصویر کشیده می شود. در حقیقت نمایش «اندر هدایت نسل جوان» به صورت کاملا مختصر زندگی حال حاضر اجتماعی و پست مدرن ما را روایت می کند.

وی افزود: ما آدم ها پر از المان ها و اعتقاداتی هستیم که از گذشته و سنت به ما رسیده در عین اینکه با این ویژگی ها در دنیایی مدرن نیز زندگی می کنیم. نتیجه این تناقض ها این است که در جامعه شاهد آدم هایی هستیم که فکر می کنند همه چیز می‌دانند. بسیاری از افراد جامعه ما پر از ادعای دانایی هستند اما دانایی شان سطحی است.

این کارگردان جوان درباره اجرای نمایش در «مکتب تهران» عنوان کرد: این نمایش دو سال قبل در جشنواره تئاتر دانشگاهی به صحنه رفت و خوشبختانه با استقبال نیز مواجه شد. ابتدا سالن دیگری را برای اجرای نمایش در نظر داشتم اما این اتفاق عملی نشد و خوشبختانه شرایط اجرا در «مکتب تهران» برایمان فراهم شد که جای خرسندی دارد. البته باوجودی که چند شب از آغاز اجرای نمایش گذشته است ما همچنان در حال آزمون و خطا هستیم و کار در حال تکمیل شدن و بهتر شدن است.

اجرای نمایش اندر هدایت نسل جوان

محقق منتظری که از هنرمندان روشن دل است درباره ارتباطی که با بازیگران نمایش داشته و انتقال مفاهیم مدنظرش در اجرا توضیح داد: این اثر نمایشی اولین اجرای حرفه ای من به عنوان کارگردان است اما پیش از این آثاری را به عنوان نمایشنامه خوانی و همچنین رادیو تئاتر کارگردانی کرده بودم. بعد از اجرای این نمایش در جشنواره تئاتر دانشگاهی و نمایشنامه خوانی که از این اثر داشتم با مشورت دوستان به این نتیجه رسیدم که این نمایشنامه ویژگی ها و فضایی دارد که به من امکان به صحنه بردن آن را می دهد. بنابراین تصمیم گرفتم ریسک کنم و نمایش را به اجرای عموم ببرم، البته هنوز نمی دانم چقدر موفق عمل کرده ام.

وی در پایان صحبت هایش متذکر شد: نکات و مسائل مد نظرم را با تعاملی که با بازیگران و دستیارانم دارم به مخاطب منتقل کرده ام. البته ادعای این را ندارم که نمایشم پر از قاب های تصویری متفاوت است چون بیشتر از قاب بندی زیبا اتمسفر موجود در اثر برایم اهمیت دارد و درک این اتمسفر بیشتر از اینکه به دیدن نیاز داشته باشد به درک حس و حال درونی متن ارتباط دارد. ضمن اینکه من مادرزاد نابینا به دنیا نیامدم و از نوجوانی به بعد کم کم بینایی ام کم رنگ شد بنابراین تصوراتی از رنگ و نور هنوز در من باقی مانده که به کمک دوستانی که در کنارم هستند تلاش می کنم فضای ذهنی ام را اجرایی کنم.

اجرای نمایش اندر هدایت نسل جوان

نمایش «اندر هدایت نسل جوان» نوشته جلال تهرانی است که با کارگردانی محمد محقق منتظری و بازی فرزین محدث، بهناز بستان دوست، حمید رحیمی و مینووش رحیمیان به صحنه می‌رود.

این اثر نمایشی برنده لوح تقدیر کارگردانی از شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی بوده و برای اولین بار است که  روی صحنه می رود. این نمایش تا ۹ مرداد ماه هر روز ساعت ۲۱ در سالن «مکتب تهران» به نشانی خیابان کریمخان، خیابان شهید عضدی(آبان جنوبی)، کوچه کیوان، پلاک ۸ به صحنه می رود.

کد خبر 301081

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha